Minggu, 08 November 2015

Granny herba Tahu Best

Granny herba Tahu Best

Saya masih ingat dengan seram Nenek saya grubbing kira-kira dalam taman terlalu besar beliau memetik daun ini 'n daun itu, chucking semua ke dalam periuk air mendidih dan meminumnya. Sudah tentu pada masa yang saya, ditambah banyak ahli-ahli muda keluarga yang lain, fikir dia agak gila dan lebih daripada yang pelik sedikit. Apa yang kita tidak sedar pada masa itu adalah bahawa Nenek adalah duniawi daripada mana-mana kita dan agak herba, dan ia seolah-olah, agak satu yang cemerlang pada itu. Seberapa banyak yang saya rak otak saya, saya tidak ingat penderitaan beliau dari apa-apa yang biasa seperti selsema di seluruh masa hidup panjang itu. Sudah tentu, mungkin ada yang mengatakan ia tidak ada kena mengena dengan luar biasa er ... Tabiat, dia adalah salah satu daripada orang-orang bertuah beberapa yang mengalami kesihatan yang lebih baik untuk sebahagian besar daripada kehidupan terpesona mereka. Sudah tentu, saya tidak boleh berhujah dengan itu. Namun semakin saya berfikir tentang hal itu, semakin saya yakin bahawa dia tahu sesuatu yang saya tidak. Dia tahu saya percaya, sebahagian daripada cara lama. Cara-cara yang entah bagaimana terikat kita untuk tanah untuk segala sesuatu yang kami perlukan. Tanah, alam semula jadi jika anda suka, yang dialami kami. Bukan hanya untuk makanan kita tetapi juga (dan ia tidak membuat banyak akal apabila anda berfikir tentang hal itu), untuk kesihatan kita.

Biar saya jelaskan, saya bukan salah satu daripada orang-orang yang mahu kita kembali ke zaman silam. Kebijaksanaan semua nenek, dia masih tidak dapat menyembuhkan Rickets, TB, atau polio. Terdekat kematian-mereka penyakit yang dahsyat akan datang kemudian apabila kita lebih bijak dan penglihatan sialan lebih bersih. Tidak, apa yang saya akan menyokong adalah sejenis gabungan kedua-duanya. Satu perkongsian pengetahuan tentang masa lalu dengan kepakaran hari ini dalam bidang sains dan golongan berada. Ketika itu dan sekarang. Hakikatnya kita sedang bergerak terlalu pantas dan seperti yang kita mempercepatkan bersama-sama kita lupa. Kita lupa perkara-perkara yang baik dan berguna dari masa lalu. Dan saya percaya kita lupa pada bahaya kami. Cara yang saya ingat, Nenek saya dirawat dirinya. Setiap kali dia muncul untuk membangunkan sejuk misalnya, tidak ada lawatan ke doktor, tiada botol ubat batuk atau pil, tidak, ada tuala di atas kepala dan mangkuk panas sesuatu untuk menghidu dan nafas masuk. Ok, jadi ia tidak begitu baik untuk melihat untuk kita anak-anak, tetapi ia seolah-olah untuk bekerja.

Sudah tentu yang benar adalah, kita tidak benar-benar dilupakan. Kami baru sahaja menjadi tidak sabar. Kami hanya tidak mempunyai masa untuk menjadi sakit. Kami mahu satu menetapkan segera, yang sudah tentu mengundang masalah. Pil, pil dan banyak lagi pil. Apa-apa sahaja untuk menyembunyikan gejala dan memberikan kita gambaran palsu bahawa kita adalah sebagai baik sebagai baru dan boleh menjalankan.

Tetapi semua tidak hilang. Sekurang-kurangnya saya tidak fikir begitu. Syukurlah, berdasarkan bilangan kedai-kedai jenis Ubat Herba yang seolah-olah bermunculan di mana-mana kemahiran nenek seolah-olah menjalani sesuatu kebangkitan. Ia mungkin bahawa orang menjadi lebih berpendidikan mengenai peluang yang ada untuk ubat-ubatan kimia berasaskan atau bahawa orang yang hanya menjadi lebih sedar tentang tubuh mereka sendiri. Apa pun, ia akan disambut dengan tangan terbuka dan anda tidak tahu, ia juga boleh bermakna kebangkitan lain, kali ini dalam berkebun dan pasaran penawar tumbuh-anda-sendiri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar