Minggu, 08 November 2015

Perdukunan 101: Siapa atau Apa Adakah Anda Percaya?

Perdukunan 101: Siapa atau Apa Adakah Anda Percaya?

Berapa banyak wang yang anda rasa dibuat oleh orang untuk produk yang benar-benar tidak memberikan manfaat yang dituntut? Jika anda seperti saya, saya mempunyai kecenderungan untuk mendapatkan "disedut" masuk ke tuntutan tentang kecergasan atau kesihatan produk terbaru dan terhebat atau prosedur. Bagaimanakah seseorang memberitahu "sebenar" daripada "spoof?"

Topik ini adalah berkaitan dengan kehidupan saya di Otterbein University. Kebanyakannya pelajar umur tradisional, kesihatan dan kecergasan profesional masa depan "duduk" dalam kelas saya dalam Anatomi dan Fisiologi, Fisiologi Senam, dan Kinesiology. Saya merasa amat mencabar untuk menghalang pelajar daripada beriman setiap "tuntutan" bahawa mereka mendengar tentang apa sahaja kesihatan dan kecergasan produk terbaru. Matlamat saya adalah untuk mengajar mereka sumber yang sah untuk menentukan apa produk benar-benar boleh memberikan manfaat yang dituntut dan yang tidak boleh. Selalunya, ini merupakan keadaan yang sukar!

Pepatah lama, "jika ia kelihatan terlalu baik untuk menjadi benar, maka ia mungkin tidak," adalah satu tempat permulaan yang besar untuk kita semua. Tidak seperti di Belanda, di mana Belanda Persatuan Terhadap perdukunan telah wujud untuk penyelidikan dan menghapuskan kebanyakan tuntutan produk, Amerika Syarikat mempunyai apa-apa tentang perkara ini. Oleh itu, saya sentiasa dicabar untuk membawa pelajar saya "ke jalan yang betul" pengetahuan dan penyelidikan berasaskan dibuktikan berbanding dengan "baik, ia bekerja untuk saya" tuntutan pelatih peribadi, kawan, sukan wira, atau bintang Hollywood . Media hanya menambah "minyak kepada api" dalam mengekalkan kesihatan dan kecergasan perdukunan. Kemudian lagi, ada orang-orang seperti bapa saudara saya, yang berfikir semua yang didapati di internet adalah benar juga!

Di manakah seseorang "pergi" untuk menentukan sama ada Sketchers Bentuk-Ups dan gelang Baki Kuasa, sebagai contoh, mampu untuk mencapai tuntutan yang dibuat untuk bekerja urat keting dan otot betis dan meningkatkan fleksibiliti, keseimbangan dan kekuatan? Satu tempat permulaan mungkin untuk menonton video ESPN YouTube 8 bulan yang lalu di acara itu "Di luar Lines." ESPN ditemuramah penyelidik di University of Wisconsin-LaCrosse tentang kajian saintifik mereka kedua-dua produk. Anda juga mungkin akan digunakan untuk melihat penyelidikan yang diterbitkan oleh ACSM (melihat kedudukan berdiri dan Garis Panduan Aktiviti Fizikal untuk rakyat Amerika) atau dalam The Lancet, satu jurnal yang dihormati perubatan pertama kali diterbitkan pada tahun 1923. Misi penerbitan ini adalah untuk "mengesan dan mendedahkan pemaksaan pengamal jahil. "

Saya tahu ia adalah mudah bagi saya untuk mendapatkan "disedut" kepada tuntutan oleh satu kajian terpencil atau "ia bekerja untuk saya" atau "semua orang yang melakukan / penggunaan" jenis verbiage apabila mempertimbangkan penggunaan yang terbaru dan terhebat, " HOT "produk di pasaran. Anda mungkin menjadi seperti saya dalam berfikir bahawa bukti mengenai atau apa yang seseorang perlu dilakukan tentang sesuatu yang sentiasa berubah. Ini kerana begitu banyak tuntutan adalah berdasarkan kepada kajian tunggal dengan sedikit bukti untuk menyokong. BODY keseluruhan penyelidikan mengenai subjek yang tidak pernah berubah tetapi ia nampaknya telah berubah kerana semua laporan individu yang berdasarkan sedikit, jika ada, bukti.

Jadi, membaca penyelidikan yang berpangkalan di dibuktikan di ACSM, dalam The Lancet, di laman web Persatuan Belanda Terhadap perdukunan sebelum "belian ke dalam" produk, teknik, prosedur terbaru dan terhebat, dan lain-lain Ia mengambil masa lebih lama tetapi, keraguan dalam kes ini , mungkin mengurangkan banyak kekeliruan!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar